byhanna

Kategori: PARIS

Eiffeltornet och kvällen dag 2

Som lunch dag 2 så köpte vi oss en flaska vin för 20 kr, en baugette, lite chocklad och kakor och kaffe såklart. Allt detta åts framför eiffeltornet, kan man ha det bättre satt vi och undrade? Nej jag tror faktiskt inte det. Att ha picknick framför Eiffeltornet skulle jag säga är ett av det mest ekonomiska beslut jag har varit med och tagit. För 50 spänn fick jag en redig picknick i magen, istället för en halvdan 90 gram burgare för 200 kronor. Och vilken utsikt det bjöds på från den stora gräsmattan!

Något som var väldigt ovärt var dock glassen jag köpte efter det, det var den äckligaste jag smakat i hela mitt liv. Den fanns i en kiosk på sidan av tornet, gå inte dit och köp den inte, hur svalkande ni än tror den är. Under ser ni även utsikten från andra våningen i Eiffeltornet. Tyvärr fick man inte åka högre av någon anledning? Men andra våningen var inte fy skam det heller, vi kan väl säga att det var värt 2,15 timmars kö trotts allt. Tips: du får inte ta med glasflaskor upp i tornet så köp inte vin innan ni åker upp, det gjorde vi...

Selfie i Eiffeltornet.

På kvällen gick vi till en annan resturang, som jag helt glömt namnet på, där de hade de godaste pizzorna jag någonsin ätit. Tvärr så tog jag pasta carbonara den här kvällen men jag fick smaka av emma som tur var. De hade ett erbjudande med förätt, varmrätt och efterrätt för 18 euro (160 kronor) vilket var väldigt gott. Jag tog löksoppa, pasta och någon choklad, mycket bra val.

Kväll nummer 1 och dag nummer 2 i Paris

Första kvällen så åt vi på en resturang nära hotellet som hete Le Bistrot Lorrain, dom hade en väldigt god pizza (stenugns bakad) och en ännu godare pasta. Bor ni i området vid Gare de L'est rekomenderar jag er verkligen den här resturangen. Vi åt ganska sent (vid halv 10) så vi gick tillbaka till hotellet direkt efter för att vila upp oss inför morgondagen.

Dag 2

Vi tänkte ta en promenad från metro stationen Saint Michel till Eiffeltornet men det var krångligare och längre än vi hade väntat oss. Det visade sig att någon tunnelbana var avstängd och att det gick bussar istället, så tillslut så lyckades vi komma fram utan att gå sönder våra ben. Något vi lyckades med på våran promenad var dock att skaffa oss ett bra lokalsinne i Paris och vi stötte på ''lås-bron''. Ni vet där kärlekspar låser fast ett lås och slänger nycklen i vattnet? Ja ni ser ju hur många de är, helt galet!

PARIS SHOPPING

Kimono - New Look (Les Halles)  //  Jacka - IJO ( På metro)

Klänning - Zara    //  Klänning mönstrad  - IJO

Take Away mugg - New Look (jag laddar för skolan)

Victoria Secret - trosor och sånt!

Här är de jag shoppade i Paris (förutom ett par skor som jag visar senare). Vi hittade många väligt bra affärer, bland annat en som låg på våran Metro (Gare de I'Est). Affären hete IJO och där fanns det så extremt mycket fint! Men eftersom jag nyss var i Stockholm och shoppade + att jag ska iväg till Rhodos så hållde jag igen. Är ni i Paris måste ni söka upp den butiken!

Vi var även på ett shopping centrum som hete Les Halles, där fanns affärer som New Look, Bershka, Zara och Morgan. Det ska vara DET stora shoppingcentrumet i Paris men jag tyckte det mest var förvirrande och knasigt. Affärerna var dock riktigt bra tycker jag, speciellt New Look, både billigt och fina grejor. Les halles finns som station på Metron, vi stannade där varje dag när vi åkte in mot stan (linje 4) så det var inte svårt att komma dit alls. Värt att besöka om ni får en dålig dag!

PARIS, PARIS

Oj oj oj, vilken stad, vilka människor. Paris är absolut topp 5 bästa städerna jag någonsin besökt. Alla var vänliga och ville hjälpa, det fanns hur mycket plats som helst på alla sevärdigheter trotts alla människor, och dessa magiska byggnader WOW.  Under våran vistelse hann vi besöka Eiffeltornet, Notre Dame, Lovren och Laduree, ni kommer få ett inlägget om varje dag och sevärdighet så oroa er inte, det kommer! Vi besökte även shopping centrumet Les Halles där jag fyndade liiite för mycket. Annars så har jag även hittat mitt nya favorit vin, ett oslagbart hotell och nya underbara skor.

Här kommer en lite bilder från resan under, imorgon kommer dag 1 och Eiffeltornet!

Baugettestånd vid Notre Dame (jättegoda mackor!)

I Eiffeltornet med Emma.

Underbar gata vid Saint Michel (metro)

På promenad // Utanför Eiffeltornet. Hela gänget när vi äter middag tredje kvällen!

HOTELLET I PARIS

Idag är det bara 4 (!!) dagar kvar till Paris. Jag har börjat tvätta, strukit och packat men jag är långt ifrån klar. Jag har även börjat spana in hotellet och paris lite mer. I inlägget hittar ni bilder från där vi ska bo, hotellet heter Mademoiselle. Som jag har förstått det så ligger det bara några minuter bort med Metro från ''centrum'' av Paris och det går även att ta en promenad dit vilket jag tror vi kommer göra. Vi fick både flygresan och hotell för ett riktigt bra pris, jag tror jag betalade 2800 eller något sånt (fyra nätter), dock ingår varken mat eller frukost då men det är lika bra så vi får uppleva matkulturen påriktigt.

Vill passa på att tacka för alla fantastiska Paris-tips jag har fått av er! Vet ni en bra resturang, nattclub, shopping ja allt så får ni gärna dela med er mer, det uppskattas alltid!